Recensie – Enjoy Sex

Meg-John Barker staat hoog op mijn lijstje van favoriete seksprofessionals. Ik heb door de jaren veel gehad aan de artikelen, ‘zines’ en boeken die hen schreef over seks en relaties, zoals ‘Staying With Feelings’ en Rewriting the Rules (waar kort geleden een nieuwe editie van is uitgekomen). Meg-John is een psychotherapeut gespecialiseerd in seks en relaties. Samen met Justin Hancock schreef hen het boek: ‘Enjoy Sex’. Justin Hancock geeft al meerdere decennia seksuele voorlichting aan jongeren. In boek hebben ze hun bakken aan kennis en ervaring samengebracht.

Een anti-zelfhulp boek, zoals het zelf noemen: niet om je beter te maken dan je bent, maar om ruimte te maken voor dat wat er in je zit. Dit boek bevat geen concrete tips en geen handleiding om je seksleven pittiger te maken. In plaats daarvan biedt het een broodnodig tegenwicht aan de normerende boodschappen over seks die we overal om ons heen ingeprent krijgen; over hoe vaak je seks zou moeten hebben, wat voor seks je moet hebben en wanneer je normaal bent en wanneer niet. ‘Enjoy Sex’ gaat over het ontdekken van je eigen individuele invulling. Ellen Laan zei recentelijk: “We zouden seks minder als handeling en meer als ervaring moeten zien.’ Het zou zo in dit boek hebben kunnen staan.

Niet eerder kwam ik een boek tegen wat zo volledig aansloot bij mijn filosofie over seks en seksualiteit, een boek dat uitgaat van jou als individu en jouw definitie van seks, opwinding en verlangen. Ik heb het boek juichend zitten lezen. De auteurs zijn er goed in geslaagd om zonder oordeel en inclusief te schrijven. Meg-John is mede geïnspireerd door boeddhisme en mindfulness en dat is tussen de regels door goed te merken. Ik ben een groot voorstander van openheid omtrent seksualiteit en het vinden van dat wat voor jou werkt. Tegelijkertijd weet ik (ook uit eigen ervaring) hoe moeilijk dat soms kan zijn, hoe diepgeworteld sommige ideeën en verwachtingen zijn. Zeker als je het gevoel hebt dat je afwijkt van die norm (of je het nou eens bent met de norm of niet).

Je eigen seksuele stem vinden is een uitdaging en ik had gewild dat we ‘Enjoy Sex’ tien jaar eerder hadden kunnen lezen. Gelukkig is het boek er nu en ik raad iedereen aan om een exemplaar aan te schaffen. Leg het naast je bed, doe de oefeningen die er in staan en het pak het er weer bij als je het idee hebt dat je eigenlijk anders zou moeten zijn dan dat je bent. De liefdevolle en betrokken woorden van Meg-John en Justin geven je het gevoel dat dat wat jij graag wilt er 100 procent mag zijn. Dat zijn woorden die we veel vaker zouden moeten horen.

Meg-John en Justin hebben ook een podcast: ‘It’s the Meg-John en Justin podcast’ waarin ze uiteenlopende thema’s en vragen van luisteraars behandelen.

Enjoy Sex is verkrijgbaar bij boekhandel Savannah Bay en in hun webwinkel.

You may also like

MARIJE JANSSEN

Seksualiteit en intimiteit zijn voor velen van ons fundamentele onderdelen van ons leven. Ik ben gepassioneerd om mensen tools te bieden waarmee ze hun eigen seksualiteit en intimiteit vol overgave kunnen beleven.

In mijn werk ben ik LGBTQ+ en kink bewust.

Blijf op de hoogte