Recensie – Dokter Corrie geeft antwoord

Dokter Corrie is vooral bekend onder schoolgaande kinderen, nieuwsgierige pubers en boze ouders. Dokter Corrie (vertolkt door Martine Sandifort) begon haar carrière als Nederlands grappigste sekspert bij SchoolTV waar ze wekelijks met haar show te zien was. De reacties liepen uiteen, de meeste mensen waren er zeer over te spreken maar een kleine groep woedende ouders vond het schandalig dat hun kinderen hiermee geconfronteerd werden. Wat leidde tot veel protesten en een handtekeningenactie vanuit christelijke hoek. Voor wie het allemaal heeft gemist of gewoon geen genoeg kan krijgen van Corries onverschrokkenheid op seksgebied is er nu het boek Dokter Corrie geeft antwoord.

Zelf heb ik het puberleven al enkele decennia achter me heb gelaten. Daarom heb ik voor deze recensie het boek ook voorgelegd aan iemand uit de daadwerkelijke doelgroep, mijn vijftienjarige neef Noa. Als eerste zijn mening: “Dokter Corrie vind ik een boek dat je soms effe leest en dan weer neerlegt voor een paar dagen of weken. Als je dan weer iets wil weten (bijvoorbeeld hoe je een condoom om moet doen) dan pak je het weer op en ga je verder met lezen. (…) In het boek wordt alles een beetje in de zeik genomen. Persoonlijk vind ik dit een van de belangrijkste factoren omdat, zelf tiener zijnde, ik nogal vaak afhaak bij een boek als het te serieus is.”

Ik ben het met Noa eens, Dokter Corrie is een perfect boek om als naslagwerk naast je bed te hebben liggen. De hoofdstukken zijn kort en met veel verschillende onderdelen, van reacties van pubers zelf tot interviews met ervaringsdeskundigen zoals pornoster Bobbi Eden. Props voor het aangeven dat porno kijken ok is en hoe uitgelegd wordt hoe porno kan verschillen van de seks die zelf hebt. Erg goed is het feit dat het boek zo sterk uitgaat van de jongeren zelf en hoe zij kunnen inschatten wanneer en hoe ze dingen willen doen. Dus niet benadrukken dat de ‘eerste keer’ alleen maar ok is als je echt verliefd op elkaar bent bijvoorbeeld. Het is het trouwens het eerste Nederlandse voorlichtingsboek wat ik ben tegengekomen waar de gehele clitoris voorbij komt en niet alleen het achterhaalde ‘genotsknopje’. Een ander groot pluspunt is dat de makers door het hele boek de vrijheid van de lezer benadrukken, herhaaldelijk gaat het over dat je mag dragen wat je wilt, doen wat je wilt, wanneer je dat wilt, hoe je het wilt (mits de ander daarmee instemt) en dat ‘shaming’ niet ok is.

Ik had achterin graag een uitgebreide lijst met aanbevelingen gezien zodat je meer kan leren over onderwerpen die je extra interesseren. Dat zoiets ontbreekt vind ik een groot gemis; voor een onderwerp als ’transgender’ bijvoorbeeld zijn drie pagina’s nog maar het topje van de ijsberg, zeker als het dan ook nog gaat over genderfluïde en intersekse. Daar hadden echt wel wat links naar relevante informatiebronnen toegevoegd mogen worden. Meer genderfluïditeit in het gehele boek had best gemogen trouwens. Daarin kunnen de makers nog wat leren van Scarleteen. Desondanks heb ik ook als non-binaire niet-puber het boek met veel plezier gelezen en is het in mijn ogen het beste Nederlandstalige voorlichtingsboek van dit moment.

Oh, wie de voorkeur geeft aan een dokter met Vlaamse tongval kan sinds kort afstemmen op Ketnet. Daar is het Dokter Bea die alle vragen beantwoordt en Bekende Vlamingen aan de tand voelt.

Ook dit boek is uiteraard verkrijgbaar bij boekhandel Savannah Bay.

You may also like

MARIJE JANSSEN

Seksualiteit en intimiteit zijn voor velen van ons fundamentele onderdelen van ons leven. Ik ben gepassioneerd om mensen tools te bieden waarmee ze hun eigen seksualiteit en intimiteit vol overgave kunnen beleven.

In mijn werk ben ik LGBTQ+ en kink bewust.

Blijf op de hoogte